V profesní orientaci mladí hledají praktické znalosti a zkušenost.
Jasnou představu o své budoucnosti má jen každý pátý.
Praha, 2. 9. 2025 – Výzkum Kamdu a IPSOS ukazuje, že mladí lidé potřebují reálný vhled do světa práce a inspiraci při hledání vlastní profesní cesty. Organizace Kamdu, která pro studenty organizuje interaktivní workshopy s experty z praxe, si tak potvrzuje své poslání.
Nezisková vzdělávací organizace Kamdu, která pomáhá mladým lidem najít vlastní profesní cestu a propojuje studenty s praxí, zveřejňuje výsledky průzkumu realizovaného ve spolupráci s agenturou IPSOS. Zúčastnilo se ho 200 studentů ve věku 16 – 22 let ze středních a vysokých škol po celé ČR. Cílem bylo zjistit, co mladé skutečně zajímá, jaké mají profesní preference a představy uplatnění na trhu práce.
Ve škole baví hlavně jazyky a společenské vědy
Největší zájem ve škole respondenti jeví o jazyky (33 %) a společenské vědy (32,1 %). U jazyků se podle výzkumu odráží ambice pracovat v mezinárodním prostředí, v cestovním ruchu, diplomacii nebo komunikaci. Společenské vědy pak odkazují na zájem o psychologii, sociologii, politologii, právo či ekonomii.
Mezi dalšími oblíbenými předměty se objevují matematika, čeština, dějepis, informatika a biologie – tyto oblasti jsou přibližně stejně oblíbeny cca 20 % respondentů. Výzkum také ukázal výrazné genderové rozdíly v preferencích. Například fyziku uvedlo jako oblíbený předmět 19 % chlapců, ale jen 2,4 % dívek. Chlapce také víc baví informační technologie, dějepis nebo zeměpis. Naopak jazyky, včetně češtiny, společenské vědy, ale i biologie, vedou u dívek.
Největší zájem je o právo, ekonomii a zdravotnictví
Pokud jde o profesní směřování, respondenti nejčastěji míří do oblasti ekonomie, práva a managementu (36 %) a do zdravotnictví a školství (31 %). Technické obory, kultura a umění, veřejná správa nebo řemeslo jsou zastoupeny přibližně stejně – má o ně jako profesní oblast zájem přibližně 17 – 19 % studentů.
Podnikání láká, zaměstnání ale ještě víc
Překvapivě silný je mezi mladými zájem o vlastní podnikání – uvažuje o něm téměř 40 % respondentů.
Přesto mírně převažuje preference klasické zaměstnanecké smlouvy (skoro 46 %).
Zatímco “hlavou se chce živit” 35 % respondentů, práci “rukama” preferuje jen necelých 16 %.
Téměř polovina tuší, kam směřovat – ale zkušenosti chybí
Výzkum ukázal, že podpora profesní orientace je pro mladé zásadní:
- 44 % respondentů asi ví, v jakém oboru se chce uplatnit.
- 22 % má jasnou představu podloženou i osobní zkušeností (např. stážemi, brigádami nebo rodinným zázemím).
- 19 % má sice představu, ale bez reálné zkušenosti – s oborem se nikdy reálně nesetkali.
- 12 % zatím neví, jakým směrem se profesně vydat, 3 % tuto otázku vůbec neřeší.
„Z výsledků je zjevné, že mladým lidem nechybí ambice, ale konkrétní zkušenost. Kamdu jim nabízí prostor, kde se mohou potkat s experty, ptát se přímo v jejich pracovním prostředí, zkoušet a objevovat, co je opravdu baví. Věřím, že čím dřív si sáhnou na praxi, tím méně tápou a jdou za svým,“ říká Marie Froulíková, zakladatelka Kamdu. “Pokud by se podařilo více propojit již středoškolské studium s poznáváním praxe různých profesí a oborů, jistě by méně studentů ztrácelo čas pro ně nevhodným studiem a stát by zbytečně nemarnil prostředky na nedokončené vzdělávání,” dodává Froulíková nejen lidský, ale i ekonomický rozměr problému.
Odborníci z praxe studenty zajímají. Nejvíc si cení praktických rad a interakce
Velmi silně se ukázala chuť mladých naslouchat expertům z praxe – zájem o osobní setkání s odborníky i s praktickým nácvikem vyjádřilo 60 % respondentů.
Co od přímého kontaktu s pracovním prostředím očekávají?
- Nejvíce motivují praktické rady a zkušenosti (76 %).
- Dále možnost pochopit pracovní náplň profese – co přesně práce v daném oboru obnáší (72 %).
- 70 % studentů zase očekává předání know-how.
- Vysoko je i zájem o navazování kontaktů (54 %) nebo poznání možností konkrétního uplatnění (50 %).
Z výzkumu vyplývá i to, že 79 % studentů je navíc ochotno věnovat kontaktu s praxí svůj volný čas.
Právě na tomto formátu osobních setkání studentů s experty přímo v jejich firmách a organizacích Kamdu staví. Každý semestr organizuje téměř stovku workshopů s tzv. Inspirátory – profesionály napříč obory, kteří jsou ochotni podělit se o své zkušenosti s generací Z.
„Workshopy nejsou přednášky, ale praktická, interaktivní setkání. Inspirátoři mladým otevírají dveře do svých profesí a pracovišť, a tím i do jejich vlastní budoucnosti. Naším cílem je pomoci studentům zorientovat se, ale také propojit je s firmami, podnikateli a obory, které by jinak neobjevili,“ říká Martin Palička, CEO Kamdu, sám zástupce byznysu otevřeného mladým lidem.
Kamdu jako most mezi generacemi
Vedle přímé podpory studentů v hledání své cesty životem a kariérou má Kamdu i širší ambici – propojovat mladou generaci s firmami a odborníky, kteří představují pracovní trh. Tím vytváří most mezi světem studia a reálným životem po škole. Připravuje je na vstup na trh práce, rozvíjí pro to potřebné dovednosti.
„Firmy často říkají, že neví, jak s mladými komunikovat. Mladí zase tápou, co se po nich v práci vlastně čeká. Kamdu je místo, kde se potkávají – v bezpečném prostoru, kde je dovoleno ptát se, zkoušet i měnit zavčasu směr,“ doplňuje Marie Froulíková.
Průzkumu agentury IPSOS proběhl v 1. pololetí 2025 a zúčastnilo se jej:
- 42,1% studentů vysokých škol
- 28,2 % studentů středních odborných škol
- 18,2 % studentů gymnázií
- Zbytek studenti obchodních akademií, středních odborných učilišť a vyšších odborných škol.
O Kamdu:
Kamdu působí v ČR od roku 2020 a za tu dobu prošlo workshopy přes 2 500 studentů, především z Prahy, středočeského a jihomoravského kraje. Organizace spolupracuje se školami, odborníky i kouči, a v posledních letech také více s firmami, které chtějí mladou generaci jako své budoucí zaměstnance oslovit jinak – autentičtěji a s respektem. V září otevírá již svou třetí pobočku – po Praze a Brně vstupuje také do Zlína.
Praktické workshopy, probíhající v malých skupinách přímo ve firmách či organizacích, jsou rozděleny do pěti různých oblastí:
- Byznys a podnikavost – svět korporátů i startupů, rozjezd podnikání nebo vlastní firmy, podnikavost, finanční gramotnost
- Společenské vědy – společenské problémy a potřeby – humanitární a rozvojová pomoc, ochrana životního prostředí, podpora vzdělávání, kultury, zdraví, lidských práv, sociální péče, integrace znevýhodněných skupin.
- Přírodní vědy – veškeré profese uplatnitelné z přírodovědných disciplín – výzkum a vývoj, průmysl zdravotnictví, ekologie a životní prostředí.
- Technologie a svět budoucnosti – IT, AI, vývoj společnosti v oblasti technologií, automatizace mobility, vzdělávání, zdraví.
- Osobnostní rozvoj a komunikace – poznávání sám sebe a umění se rozvíjet a učit, produktivita, time management, komunikace, vyjednávání, příprava na trh práce.
- Umění a kreativita – film, divadlo, literatura, výtvarné a digitální umění, design, architektura, móda kreativní učení, vývoj her a tradiční řemesla.
Vedle toho Kamdu nabízí individuální rozhovory s certifikovanými osobními kouči. Díky studentské povaze projektu a finanční podpoře partnerů – Direct nadace a Hejnic Family Capital & Investment s.r.o. – je nabídka Kamdu široce dostupná. Student si svůj rozvoj může dopřát z kapesného či brigád.